Ei tätä juuri helpommaksi voisi enää tehdä

Tieto on pääomaa, ja liiketoimintatieto on jalostettua pääomaa, jonka varaan yritys rakentaa kasvustrategiansa. Tämän tiedon hankinta, tallennus ja analysointi tunnetaan nimellä business intelligence, BI. Jos BI ei ole kunnossa, se on syytä laittaa kuntoon. Business intelligence -konsultointi ei ole kertakeikkailua, vaan parhaat tulokset yhteistyöstä kerätään usein vasta kun asiakassuhde on kypsynyt kuin vuosikertaviini.

Seuraava

Tieto on pääomaa, ja liiketoimintatieto on jalostettua pääomaa, jonka varaan yritys rakentaa kasvustrategiansa. Tämän tiedon hankinta, tallennus ja analysointi tunnetaan nimellä business intelligence, BI. Jos BI ei ole kunnossa, se on syytä laittaa kuntoon. Business intelligence -konsultointi ei ole kertakeikkailua, vaan parhaat tulokset yhteistyöstä kerätään usein vasta kun asiakassuhde on kypsynyt kuin vuosikertaviini.

Visma Consultingin Qlik BI -liiketoimintayksikön johtaja Mikko Kontsas haluaa säännöllisesti selvittää, miten hyvin asiakkaiden odotukset ovat täyttyneet, ja kuinka omaa toimintaa voisi mahdollisesti entisestään parantaa. ”Älykkäästi toteutettu asiakastutkimus on väline, jolla asiakassuhdetta vahvistetaan. Keskeistä tässä on tietenkin se, että me myös reagoimme tutkimuksen tuloksiin. Myös meidän on tehtävä osamme”, Kontsas sanoo.

Koska tutkimus on hetken aikaa yrityksen kasvot asiakkaan suuntaan, ei ole yhdentekevää, kuka tutkimuksen tekee. ”Aiemmat kokemukset ratkaisivat. Halusin että Onway tekee tämän”, kertoo Mikko Kontsas. ”Valitsimme kymmenen tärkeää asiakasta, ja heitä edustamaan 20 henkilöä. Onway haastatteli heidät kaikki Ja analysoi tulokset.”

Partneri Hannu Suikkanen Onwaylta sanoo, että yhtiön Avainasiakasanalyysi on vahva työkalu erityisesti sellaisiin asiakassuhteisiin, joissa osapuolten yhteistyö on hyvin läheistä. ”Tekoälyn ja big datan aikakautena me kuljemme vastavirtaan, ja panostamme entistä enemmän kerätyn tiedot laatuun ja sen analyysiin. Tulosten purkutilaisuudessa asiakas yleensä saa enemmän kuin on odottanut.”

Mikko Kontsas on tyytyväinen. ”Ei tätä juuri helpommaksi olisi voinut meille tehdä. Onwayn tapa toimia on asiakkaalle helppo ja koko prosessi erittäin mutkaton. Onwaylla on hyvä ote asiakastutkimuksiin.”

Lisätietoja:

Liiketoimintajohtaja Mikko Kontsas, mikko.kontsas@vismaconsulting.fi
Partner, seniorikonsultti Hannu Suikkanen, hannu.suikkanen@onway.fi

Pohjoismainen Visma-konserni tehostaa yritysten toimintaa tarjoamalla ohjelmistoja, kaupankäyntiratkaisuja, vähittäiskaupan IT-ratkaisuja sekä IT-alan projekti- ja konsultointipalveluita.
Visma Consulting Qlik BI -liiketoimintayksikkö tarjoaa yrityksille Business Intelligence -palveluita. Yksikön euroopanlaajuisena kumppanina toimii Qlik, joka on yksi maailman suurimmista datan visualisointiin keskittyvistä yrityksistä. Visma Consulting tekee BI-yhteistyötä useiden suomalaisten suuryritysten, kuten esimerkiksi Postin, DNA:n ja Koneen kanssa.

Takaisin