Vuosikatsaus 2021

Onwayn vahva näkemys asiakasymmärryksen kasvattamisesta, myyntiprosessien kehittämisestä ja koko toimitus-/arvoketjujen kehittämisestä on saattanut meidät yhteistyöhön Suomen johtavien yritysten kanssa. Paras käsitys työmme tuloksista ja merkityksellisyydestä on asiakkaillamme, joten näin vuoden lopuksi poimintoja vuoden 2021 yhteistyöstä asiakkaidemme kanssa.

Seuraava

Onwayn vuosi 2021 on sujunut hyvin. Yhteistyö on jatkunut pitkäaikaisten asiakkaidemme kanssa (mm. Atria, Valio, MetsäTissue, Neste, Nitor, Solita, Futurice) ja aloitimme yhteistyön usean uuden asiakkaan kanssa (mm. Cimcorp, Atostek, Exove). Asiakkaille toteutettujen Future Insight -kehitysohjelmien yhteydessä olemme haastatelleet kansainvälisiä asiakkaita ympäri maailmaa (mm. Intia, Venäjä, Turkki, Puola, Algeria, UK, USA ja lähes kaikki EU-maat).

Olemme jatkaneet pitkäjänteistä työtä ilmastovastuullisuuden johtamisen palveluiden kehittämisessä yritysten ja organisaatioiden koko toimitusketjun osalta. Vuoden aikana olemme toteuttaneet pilottiprojekteja Suomen suurimpien kunnallisten jätelaitosten sekä ympäristöhuollon ja logistiikka-alan yritysten kanssa. Lisäksi olemme tehneet yhteistyötä ilmastovastuullisuuden sektorilla tutkimuslaitosten (Aalto-yliopisto ja VTT) ja muiden sidosryhmien kanssa. Aloitimme teknologisen ja strategisen kehitystyön Vastuu Groupin kanssa jo yli kaksi vuotta sitten ja yhteistyömme on syventynyt ja tiivistynyt vuonna 2021.

Olemme kehittämässä kokonaisuutta, joka jakautuu raportointipalveluihin, johtamisen palveluihin ja lisäarvopalveluihin. Palvelu ottaa huomioon yrityksen omien päästöjen (Scope 1) lisäksi myös epäsuorat päästöt (Scope 3). Esimerkiksi logistiikan toimija voi seurata datapohjaisesti omien päästöjen lisäksi myös alihankkijoiden päästöjä. Tavoitteemme on, että voimme tarjota ensimmäisen verkkopohjaisen automaattisen raportointipalvelun logistiikka-alan toimijoille alkuvuodesta 2022.

Onwayn vahva näkemys asiakasymmärryksen kasvattamisesta, myyntiprosessien kehittämisestä ja koko toimitus-/arvoketjujen kehittämisestä on saattanut meidät yhteistyöhön Suomen johtavien yritysten kanssa. Paras käsitys työmme tuloksista ja merkityksellisyydestä on asiakkaillamme, joten näin vuoden lopuksi poimintoja vuoden 2021 yhteistyöstä asiakkaidemme kanssa.

Atrian asiakastarina: Atrian tavoitteena on olla asiakkaan paras kumppani ja siihen tarvitaan myös oman tilanteen asemointia suhteessa asiakkaan odotuksiin ja muihin toimijoihin. Olemme tehneet yhteistyötä Atrian kanssa jo vuodesta 2015 lähtien ja luoneet eri asiakaskohderyhmille parhaat tavat tutkia asiakaskokemusta: tutkimme että arki sujuu (operatiivinen), keskijohdon kanssa on eväät kehittää yhteistyötä (taktinen) ja ymmärretään ylimmän johdon agendaa liittyen tulevaisuuden mahdollisuuksiin (strateginen). ”Olemme huomanneet miten jo aiemmin kiitelty ja pidetty Atrian myyntikulttuuri on kehittynyt yhä paremmaksi. Yhteistyö asiakkaiden kanssa on parantunut ja Atria on ollut aktiivisempi sparraamaan asiakkaiden kanssa asioita, koetaan että liiketoimintaa tehdään yhdessä. Myös omassa organisaatiossamme on lisääntynyt halu saada palautetta omasta toiminnasta. Yhteistyö on läpinäkyvää, katsotaan tulevaan yhdessä ja koko prosessi on hyödyllinen myös asiakkaillemme.”Atria Suomen myynnin kehitysjohtaja Teemu Pitkänen kertoo.

MetsäTissuen asiakastarina: MetsäTissuen kanssa yhteistyö on jatkunut vuodesta 2015 lähtien. Aloitimme silloin pitkäjänteisen strategisen kehitystyön, jonka tavoitteena on päästä kansainvälisesti yhtenäisellä ja yhteismitallisella tavalla syvälle tärkeimpien avainhenkilöiden näkemyksiin yhteistyöstä ja tulevaisuudesta – ja siten että asiakkaat myös itse hyötyvät siitä. Kolme keskeistä näkökulmaa ovat nykyisen yhteistyön onnistuminen ja suosittelu (Net Promoter Score), tulevaisuuden kasvumahdollisuudet (Growth Potential Score) ja yhteistyön taso ja syvyys (Level of Partnership).”Nykyinen yhteistyö asiakkaiden kanssa toimii vakiintuneesti ja varmasti. Asiakkaat ovat siihen myös erittäin tyytyväisiä. Onwayn toteuttaminen avainasiakashaastattelujen avulla keskustelut asiakkaiden kanssa on saatu siirtymään yhä enemmän kohti tulevaisuutta ja kasvumahdollisuuksia.” Timo Rönkkö / Business Intelligence Director MetsäTissue Oyj

Nitorin asiakastarina: Digitaalisen insinööritoimisto Nitorin ja Onwayn yhteistyö on kestänyt jo yli 10 vuotta ja vuoden 2021 tulokset nousivat Onwayn historian kaikkien aikojen parhaaksi. Nitor on onnistunut pitämään asiakastyytyväisyyden erittäin korkeana erityisesti siihen nähden, että yrityksen liikevaihto on samaan aikaan nelinkertaistunut. ”Tämä on erittäin kova saavutus. Olemme analysoineet Nitorin asiakkaiden kokemuksia sekä haastattelujen että verkkokyselyjen avulla jo 10 vuoden ajan. Tänä aikana Onwayn benchmark-vertailukanta on esimerkiksi kasvanut 300 liiketoimintapäättäjän haastattelusta jo yli 3000 haastatteluun ja yli 140 vertailututkimukseen. Nitorin liiketoiminta on kasvanut ja lisäksi vuosittaisiin tutkimuksiin osallistuvien asiakkaiden määrä on noussut joka vuosi. Digitaaliset insinöörit ovat kuitenkin vuodesta toiseen onnistuneet säilyttämään asemansa Onwayn yritysvertailun parhaana yrityksenä, jota käytetään myös benchmarkaamisessa”, kommentoi tuloksia tutkimuspäällikkö ja partneri Tero Rönnqvist Onway Oy:stä.

Valion asiakastarina: Valio Food Solutionsin asiakkaat ovat itsekin ruoka-alan ammattilaisia ja tavoitteena on tarjota ’Suomen paras asiakaskokemus’. Tämän pohjaksi tarvitaan tarkkaa tietoa asiakkaiden näkemyksistä sekä odotuksista tulevaisuudesta. Valiolle on luotu tutkimusmalli, jossa on mukana sekä henkilökohtaiseen yhteistyöhön että tuotteisiin ja myös tulevaisuuden trendeihin liittyviä teemoja. Vaikka asiakkaita on paljon, tutkimusmalli porautuu kunkin asiakkaan yksilölliseen tilanteeseen. Asiakkaiden näkemysten perusteella myyjille laaditaan henkilökohtaiset myyjäkäsikirjat ja kehityspolut. ”Myyjäkäsikirjoista saatava hyöty auttaa Valiota sekä yksittäistä myyjää ylläpitämään ja parantamaan omaa osaamista asiakassuhteen ylläpidossa sekä tavoitteiden saavuttamisessa. Myyjäkäsikirja toimii yhtenä osana myyjän kehityskeskustelua sekä myyjän henkilökohtaisen kehittymisen tukemista.”, Valion liiketoimintajohtaja Tuomas Sorri kertoo.

Takaisin